Oktoobrikuu tõi meie kooli rütmi mahedamad toonid ja suunas meid sügava sisemise vaatluse juurde läbi kujutavate kunstide maailma. Pilguheit eelmisse kuusse avab ukse laste tundeelu arengusse läbi vormi, värvi ja materjali.
Waldorfkoolis pole kunst pelgalt loominguline eneseväljendus, vaid sügavuti läbimõeldud meeltekoolitus, mis toidab lapse hinge. Praktiline kunstiga tegelemine arendab intuitiivset ja loovat mõtlemist ning aitab tasakaalustada teiste ainete verbaalset ja analüütilist fookust.
Kutsume Teid nüüd rännakule! 🍂 Tulge koos meiega tunnetama vormi loomise tahet ja värvi elavat hinge, mis peegeldub meie I kooliastme laste töös.
Laske end puudutada noorte kunstnike loovusest ja sisemisest arengurütmist – sest iga pintslitõmme ja rütmiline joon on justkui aken Waldorfi pedagoogika hingeellu ja lapse ainulaadsesse kujunemislukku.
🌻 I Kooliaste: Terviklik kogemus voolavuses ja rütmis (1.–3. klass)
Esimesel kooliastmel toimub kunstiõpetus eelkõige läbi matkimise ja läbielamise printsiipide, toetades lapse arengut, kes tajub maailma veel tervikuna. Kunst loob silla sisemise elamuse ja välise liikumise vahel. See aitab lapsel leida ühenduse elavate kvaliteetidega nii värvis kui vormis, valmistades ette nii käe kui ka hinge edasisteks õpinguteks.
1. Klass: Värvide elamine ja vormide algne rütm
Laste tundeelu on selles vanuses eriti vastuvõtlik. Värviõpetus aitab luua paindlikke kujutlusi, paindlikke tundeid ja tahteaktsioone.
Akvarell: värviga hingamine ja meeleolu loomine
Märgtehnikas akvarell on Waldorfkoolides esmatähtis, sest see laseb lapsel tunnetada värvi enda loomust – voolavust ja valguse-varju peent dünaamikat.
Teema: värvi poolused (kollane/sinine). Harjutus, kus laps saab vahetult kogeda, kuidas sinine ja kollane teineteist mõjutavad. See on meeltekoolitus ja harjutus tundeelu tasakaalustamiseks. Õppekava siht on just tundma õppida ja iseloomustada “värvide poolt vallandatud hingelisi liikumisi“.
Vormijoonistus: sirgest ja kõverast sõnani
Vormijoonistus on I ja II kooliastme alguse (1.–4. klass) eraldi õppeaine, mis toetab lapse keskendumisvõime ja tahtejõu arengut. See on kunstiline eeltöö, mis seab aluse matemaatika ja keeleõpetuse jaoks:
Keeleõpetus: Vormid on tulevaste suur- ja väiketähtede eelkujutised. Laps õpib kehalise liikumise ja rütmi kaudu tunnetama sirge ja kõverjoone dünaamikat, mis hiljem kandub üle kirjutama õppimisele.
Matemaatika/Geomeetria: Lihtsad rütmilised ja sümmeetrilised vormid arendavad ruumitaju ja loovad aluse hiljem, 5. klassis algavale vabakäegeomeetriale.
Teema: Spiraal ja Rütm. Rütmiline kordamine arendab lapse peen- ja jämemotoorikat ning aitab kaasa keskendumisvõime kujunemisele rütmilise kõne saatel.
2. Klass: sügisvärvid ja kahepoolsuse kogemus
Teises klassis hakkab lapse hingelisus laienema duaalsete nähtuste kogemisele (valgus/vari, rõõm/kurbus). Ka kunstis otsitakse vastandlikkust ja leitakse rõõmus rütm.
Kunstiained on läbiva õppeaine rollis ja lõimivad tihedalt teiste valdkondadega. Muusikaõpetus ja kunst toetavad eriti tugevalt tundeelu arengut. Just rütmiharjutused ja laulud, mis on integreeritud tundi, sh. kunstitundidesse, et toetavad meeleolude ja kujutluspiltide loomist.
Muusika ja kunsti põimumine (“Sügistrall”): rütmi ja emotsiooni sild
Oktoobrikuu kuupeol tõi kolmas klass lavale „Sügistralli“ — rõõmsa sügisese tervituse, kus lapsed kehastusid laulust inspireeritult värvikirevateks lilledeks. 🌸🌻 See rõõmus liikumine ja kehastumise kogemus kandus edasi kunstitundi, kus sama rütm ja värviküllus said uue elu paberil.
Nii areneb lapses terviklik eneseväljendus, kus tunne, mõte ja tegu loovad harmoonilise ühtsuse
SÜGISTRALL
Heli Kudu
Lillad, roosad, valged astrid keerutavad seelikuid. Kreemikarva õiepuhmad nad on lausa lausa ülemeelikud.
Päevalilled, väiksed päiksed, küünitavad taevasse. Naeratavad lahkelt lahkelt, lillepeenra lillepeenra rahvale.
Zinniad on pruudisõled, põsed puna-punased. Peiulilled nende kõrval krookis kulla-kulla-kulla-kollased.
Gladioolid, moodsad poisid, uhked lipsud rinna peal. Vikerkaarevärviliselt seisavad nad, seisavad nad sirges reas.
Daalial, me peenel daamil, ballikleit ja siidisall. “Kõik on kohal! Tere sügis!” hõikab ta ja algab algab sügistrall.
Teema: “Sügistralli” laulust sündinud maalid. Need vahakriitide ja akvarellidega tehtud lilletööd sündisid kuupeo ettekande laulust “Sügistrall” inspireeritult. Töö väljendab lapse hingelist aktiivsust ja tundemaailma avardumist.
Tehnika: Vahakriit/akvarell-guašš. Vahakriiti kasutati aluspinnana (vastupanu), luues elava kontrasti ja tasakaalustatud tunde.
Käeline tegevus: teostamine ja vastutus – laternapäeva vaimus
Midagi kätega luua on tahtekasvatuse oluline osa, mis õpetab vastutust ja annab tervikliku kogemuse. Oma kätega meisterdatud latern on otseselt seotud meie Laternapäeva traditsiooniga, kus lapsed kannavad oma käsitöö vilju pidulikul rännakul.
Laternapidu ja selleks valmistumine toetab laste sotsiaalse pädevuse arengut, andes neile võimaluse kanda ühist eesmärki ning kogeda iseseisvust ja vastutust alustatud töö lõpule viimise eest.

3. Klassi murdepunkt: aasta rütm ja iseseisev vaatlus
Kolmandas klassis toimub Waldorfpedagoogika järgi oluline üheksa-aasta murrang: laps astub “meie”-kogemusest välja ning hakkab end ja maailma objektiivsemalt tajuma. Kaob lapse enesestmõistetav ühtsus ümbritsevaga. Kunst ja õppetöö toetavad seda uut iseseisvumise ja seoste otsimise etappi.
Õppekava näeb ette, et see murrang toob kaasa uued küsimused elu ja maailma kohta. Loodusõpetus, mis varem oli tervik, liigendub nüüd ajaks ja ruumiks. Sellise muutuse üheks sillaks oli puuvaatlus – töö, mis ühendab lapse iseseisva pilgu ja looduse rütmid.
Puuga rütmis: aastaringi tundmine värvi ja vaatluse kaudu
Kolmandas klassis algavat iseseisvumist toetavad hästi projektid, mis võimaldavad luua kindel ja sügav seos ümbritseva maailmaga. Kuigi puuvaatluse projektiga alustati juba II klassis sügise saabudes, sai see nüüd, III klassis, lõpliku ja tervikliku kuju! See ei ole pelgalt loodusõpetus, vaid aasta rütmi sügav läbielamine.
Iga laps valis endale sõbraks ühe puu, keda ta jälgis läbi nelja aastaaja. Märgiti ilma, pungade puhkemist ja lehtede langemist ning vanemate abiga jäädvustati muutusi ka fotodega.
Käeline tegevus ja kirjalik vaatlus ühendavad mõtlemise ja tahte – laps õpib tähelepanekuid sõnastama, seoseid looma ja kogetut sügavamalt mõistma.
Aasta jooksul valminud tööd kujundati akvarell-kollaažina, kus värv ja meeleolu peegeldasid looduse rütmi – külm sinine talvel, soe kuldne sügisel. Kunstiline kujundamine ja käsitsi kirjutatud märkmed sidusid tunde, mõtlemise ja vaatlemise tervikuks.
Tööde kaudu said nähtavaks looduse seaduspärad – valguse, varju, soojuse ja värvi seos ajaga.
Nii õpib laps märkama loodust mitte ainult silmadega, vaid ka südame ja mõtlemisega – tunnetades, et ta on ise osa suurest rütmist. 🌿
Kunst Toidab Iga Teadmist
I kooliastme kunstiõpetus pakub lastele olulisi kingitusi:
- hingelist harmooniat (tunne),
- keskendumist ja rütmi (tahe) ning
- iseseisvat vaatlust ja seoste loomist (mõtlemine).
Waldorfkooli kunstitund on rännak lapse sisemise arengu rütmis, kus iga pintslitõmme ja joon toetab õpilase kasvamist terviklikuks ja vabaks isiksuseks.






















